Vedtægter

Vedtægter

Vedtægter


§ 1. NAVN & HJEMSTED

Foreningens navn er Twostep Linedancers og dens hjemsted er Lejre Kommune.

Foreningen er stiftet den 16. marts 2006.

Foreningens adresse er formandens.


§ 2. FORMÅL

Foreningens formål er at udbrede interessen for og kendskabet til linedance ved undervisning, opvisninger samt øvrige relevante arrangementer og herigennem at få motion og skabe livsglæde samt udbygge socialt samvær for medlemmer og gæster.


§ 3. MEDLEMSSKAB AF

Foreningen er medlem af Danske gymnastik- og idrætsforeninger (DGI).


§ 4. MEDLEMSSKAB

Optagelse i foreningen sker ved henvendelse til en af bestyrelsen udpeget medlemsadministrator.

Som medlemmer kan optages alle med interesse for at danse linedance.

Medlemmer kan af bestyrelsen enerådigt ekskluderes fra foreningen, hvis der er god grund til det, som f.eks. kontingentrestance, chikane eller grov forstyrrelse af undervisningen. Der gives en mundtlig advarsel og efterfølgende en skriftlig advarsel, hvorefter medlemmet kan ekskluderes. Denne kan dog fordre eksklusionen prøvet på førstkommende generalforsamling.


§ 5. UDMELDELSE

Udmeldelse kan ske ved henvendelse til medlemsadministratoren. Evt. indbetalt kontingent og undervisningsafgift refunderes ikke.


§ 6. KONTINGENT

Kontingentet fastsættes hvert år af generalforsamlingen for det kommende kontingentår. Kontingentåret løber fra 1. august til 31. juli. Undervisningsafgift fastsættes hvert år af bestyrelsen, for en sæson ad gangen. (Der kan være vinter og/eller sommer sæson).

Kontingentet opkræves i forbindelse med sæsonstart i august eller september.

Ved genindmeldelse inden for et år efter faktisk udmeldelse betales kontingent for den mellemliggende periode.

Ved indmeldelse efter 1. november betales kontingent og undervisningsafgift forholdsmæssigt efter de tilbageværende påbegyndte måneder.

Hvis et medlem ikke betaler kontingent for nyt kontingentår efter mindst en påmindelse, ophører medlemskabet.


§ 7. BESTYRELSE

Foreningens arbejde ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer, der vælges på en generalforsamling for 2 år. På ulige år er 2 bestyrelsesmedlemmer på valg og på lige år er 3 bestyrelsesmedlemmer på valg. Såfremt et bestyrelsesmedlem går af uden for tur, vælges en anden for den tilbageværende periode. Desuden vælges 2 suppleanter for 1 år. Genvalg kan finde sted.

Bestyrelsen konstituerer sig selv, herunder med formand, næstformand og øvrige poster.

Bestyrelsen vælger på det konstituerende bestyrelsesmøde, og i øvrigt når den finder det nødvendigt, en kasserer blandt klubbens medlemmer. Der kan i særlige tilfælde vælges en kasserer, som ikke er medlem af klubben. Det forventes at kassereren deltager i bestyrelsesmøderne.

Hvis et bestyrelsesmedlem udtræder inden næste ordinære generalforsamling, indtræder en suppleant.

Bestyrelsesmøder afholdes når formanden eller 2 bestyrelsesmedlemmer ønsker det. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når 3 medlemmer, heriblandt formand eller næstformand, er til stede.


§ 8. REGNSKAB & REVISION

Foreningens regnskabsår er 1. juli til 30. juni.

Revisionen foretages af 2 revisorer, der vælges på en generalforsamling for 1 år. Desuden en revisor suppleant for 1 år.

Regnskabet skal før den ordinære generalforsamling være revideret af de generalforsamlingsvalgte revisorer.

Regnskabet skal udsendes sammen med dagsordenen til den ordinære generalforsamling.

Regnskabet skal fremlægges ved foreningens aktiviteter samt på foreningens hjemmeside senest 10 dage før generalforsamlingen.

Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorernes underskrift og evt. påtegning. Revisionsformen er regnskabsmæssig revision.

Foreningens midler skal primært være anbragt i anerkendt pengeinstitut.

Revisorerne har ret til løbende at efterse regnskab og beholdninger.


§ 9. GENERALFORSAMLING

Den årlige ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af oktober måned.

Ekstraordinær generalforsamling skal indkaldes inden 30 dage, når bestyrelsen eller mindst 10 %, dog mindst 10 medlemmer, skriftligt fremsætter begrundet ønske herom.

Generalforsamling indkaldes med angivelse af dagsorden ved skriftlig besked, med mindst 3 ugers varsel - eventuelt pr. e-mail - til de registrerede medlemmer..

Indkomne forslag skal være formanden i hænde, senest 2 uger før generalforsamlingen. Indkomne forslag skal fremlægges ved foreningens aktiviteter og på foreningens hjemmeside senest 10 dage før generalforsamlingen.


Generalforsamlingen ledes af en dirigent.


Dagsorden for ordinær generalforsamling skal mindst indeholde:

1. Valg af dirigent og referent

2. Valg af stemmetællere

3. Fremlæggelse af formandens beretning til godkendelse

4. Fremlæggelse af revideret regnskab til godkendelse

5. Fastsættelse af kontingent for den kommende sæson

6. Indkomne forslag

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer

8. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen

9. Valg af 2 revisorer og 1 revisor suppleant

10. Eventuelt


Valg og afstemninger afgøres ved almindelig stemmeflertal. Dog undtaget beslutninger vedr. vedtægtsændringer og opløsning. Ved stemmelighed bortfalder forslaget. Såfremt et medlem ønsker det, skal afstemning foregå skriftligt. Der kan ikke stemmes pr. fuldmagt.


§ 10. TEGNING OG HÆFTELSE

Bestyrelsen fører den fornødne kontrol og er ansvarlig for forvaltning af foreningens midler over for generalforsamlingen.

Foreningen tegnes af formanden og et bestyrelsesmedlem i forening.

Foreningen kan meddele prokura, dvs. at bestyrelsen kan give fuldmagt til en person med henblik på at varetage nærmere afgrænsede økonomiske dispositioner.

Foreningens medlemmer og bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for de for foreningen indgåede forpligtelser. Foreningen hæfter alene med sin formue.

Bestyrelsen har ansvaret for at foreningen administreres efter gældende love og retningslinjer.


§ 11. ÆNDRING AF VEDTÆGTER

Nærværende vedtægter kan ændres, såfremt forslag herom fremsættes på en generalforsamling og vedtages med mindst 2/3 af de tilstedeværende medlemmer.


§ 12. OPLØSNING

Foreningens opløsning kræver mindst 2/3 flertal blandt samtlige stemmeberettigede medlemmer.

Er 2/3 af medlemmerne ikke til stede ved generalforsamlingen, kan bestyrelsen senest 30 dage efter indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, hvor opløsning kan vedtages af 2/3 af de tilstedeværende stemmeberettigede.

I tilfælde af opløsning træffer generalforsamlingen beslutning om anvendelse af foreningens midler, som dog under alle omstændigheder skal anvendes til almennyttige formål i Lejre kommune. Denne disposition afgøres ved simpelt stemmeflertal.



Således vedtaget på ordinær generalforsamling d. 28. marts 2010, revideret d. 20. marts 2011, 30. november 2011, 27. oktober 2013 & 25. oktober 2015.

unsplash